"Сьогодні тільки ледачий не каже про медіаосвіту. Але як її сприймати? Є досі такі люди, які сприймають медіаосвіту як лише вміння користуватися комп’ютером. Для них «медіа» дорівнює «мультимедіа». Люди вважають себе медіаосвіченими: «Ось я вам кнопочку натисну. Презентація в мене є. Тому я вчителька медіаосвічена». А те, що це критичне мислення, аналіз, грамотне споживання, — про це багато хто взагалі не каже.
У 2020 році я познайомилася з цікавою молодою жінкою, яка посприяла, щоб я отримала диплом із Всеукраїнського конкурсу за 2020 рік. Те, як абсолютно чужа людина допомагала мені в пошуках документу, мене зворушило і я вирішила розказати про неї вам, мої шановні читачі, бо це непросто добра людина, а ще й талановита особистість і просто красива жінка, красива від природи. А я люблю все справжнє, «не намальоване».
Яна Лебідь, випускниця факультету філології та журналістики ПНПУ ім. В. Г. Короленка вже 13 років пропрацювала у ОЦЕВУМі. Пані Яна пише вірші, почала ще в школі… Хотіла вступати на фізмат, але остаточно вирішила в 8 класі, що - на журналістику. Вона з чоловіком Антоном виховує донечку Ярославу, котрій три роки. Пані Яна очолює зразковий художній колектив гурток «Літератури та публіцистики "Діалог". У Яни дуже добрі стосунки з її викладачами по університету. Програму занять гуртка рецензувала її педагог Віра Мелешко, завідувач кафедри української літератури, кандидат філологічних наук, доцент ПНПУ ім. В. Г. Короленка.
Робота гуртка відбувається за такими напрямками: література, публіцистика, медіа - медійні твори на власні вірші та книги дітей. Яна Ледідь навчає дітей триаді «Текст-звук-кадр». Сюди приходять люди віком від 10 до 17 років. "Дитина в сучасному медіасередовищі спілкується зі світом і пізнає його, не застосовуючи вербальних засобів в спілкуванні. І це створює певні труднощі у безпосередньому спілкуванні з іншими людьми у реальному світі: дитина не може сформулювати свою думку, виникають труднощі в побудові зв’язного повідомлення в усній формі; спостерігається фізична «скутість» в процесі спілкування. Здолати ці бар’єри можна тільки через формування у школярів медійних навичок та розвиток творчості шляхом залучення їх до медіадіяльності. Ця медіаосвіта є принципово інтегрованою і спрямована на збалансований естетичний та інтелектуальний розвиток особистості дитини, забезпечує її захист від агресивного медіасередовища…", - вважає пані Яна. їЇ програма сприяє розвитку критичного мислення та формування здатності до медіа-творчості та сприйняття візуального мистецтва. Робота цього гуртка є – актуальною, вчасною, цікавою. Суть роботи гуртка полягає в тому, щоб діти проявляли ініціативу та створювали власні медіатвори. Коли діти вчаться робити щось самостійно, вони інакше сприймають екранну мову... Вона ставить дитину у позицію творця – це найкоротший шлях до медіаграмотності. "Після того, як діти щось зробили, я бачу, що вони зовсім інакше дивляться на медіатвори. Їм уже нецікаво дивитися якийсь тупуватий гумористичний серіал – вони вишукують інше, починає формуватися смак." -Ділиться Яна Лебідь. Ця пані вчить дітей одному з найголовніших - працювати з текстом, медіатекстом, декодувати та інтерпретувати інформацію. Усі вчителі-філологи скажуть, що найбільше помилок у завданнях ЗНО — там, де потрібно працювати з текстом. Це наслідки того, що на Україні за 20 років ХХІ століття сформовано покоління «скрін-скрін» (екран до екрану), кліпове мислення: вони читають картинками, заголовками і не бачать важливих моментів у тексті. Вона навчає гуртківців не мислити стереотипно. Наприклад, є стереотип, що дівчатам потрібно купувати рожеві телефони. А вона показує, що потрібно купувати такий телефон, який подобається, а не тому, що прийнято вважати, що хлопцю не можна купити червоний телефон.
Формула успіху у вихованні з школярика - медіаосвіченої, комунікабельної, ціннісно зорієнтованої Людини, на мою думку, досить проста: діти + медіа + неповторна вчительська активність, енергія і самовіддача пані Яни, котра охопила роботою гуртка понад 200 людей. Серед кращих вихованців: Олександр Ярмак, котрий нині навчається в аспірантурі при ПНПУ ім. В.Г. Короленка; Ольга Артеменко, що пов`язала своє життя з тележурналістикою на ТРК «Лтава»; Анна Ютченко, випускниця магістратури зі спеціальності журналістики Українського католицького університету у Львові, поетеса та створювач документальних фільмів. За період роботи гуртка вийшло у світ 20 збірок «самвидав» і 10 колективних поезій та прози. Останні у часі - збірка поезії та прози «У пошуках дружби» та есе «Вертикаль життя» - 2020 рік… Коли Шекспір був на карантині через чуму, він написав трагедію «Король Лір», а наша Лебідь видала дві дитячі книги.
Резюмуючи, зазначу, що кожен із нас – часточка масової аудиторії, а тому необхідно задуматися про власну медіакультуру, її джерела, вміти відрізняти "інформаційне сміття" від якісної, адекватної інформації, уміти визначати маніпуляції над нашою свідомістю, а головне – допомагати це робити учням."
Оксана Кравченко член НСЖУ і МСПУ
Немає коментарів:
Дописати коментар