вівторок, 22 серпня 2023 р.

«Я – сонцепоклонник. Я – словопоклонник…»

Його книжки було вилучено з бібліотек, твори не друкувалися, ім’я не згадувалося два десятиліття. Руденко Микола Данилович (19.12.1920–01.04.2004) – письменник, поет, філософ, громадський і політичний діяч, правозахисник, дисидент.

Хто я такий?..

І чому не вмирають

Звуки, якими я сповнений вщерть?...

Я – інструмент,

На якому грають

Сонце і вітер…

Кохання і смерть…

Він народився на Донбасі, воював з гітлерівським нацизмом, був тяжко поранений. Нагороджений орденами Червоної зірки, Великої Вітчизняної війни І ступеня, 6 бойовими медалями.

«Якби не пройшов військового, а відтак, окопного загартування – не повернувся б із концтаборів, як не повернулися мої побратими Василь Стус чи Олекса Тихий», – напише він пізніше у своїх спогадах.

Член Спілки письменників України та КПСС, був виключений з партії та репресований за правозахисну діяльність та «антирадянську пропаганду». На долю Миколи Руденка випало і «лікування» в психіатричній лікарні, і табори суворого режиму з подальшим засланням.

Є святі хвилини на землі –

Коли сонце сходить із-за лісу,

Підіймаючи в досвітній млі

Космосом гаптовану завісу.

Микола Руденко - співзасновник Української Гельсінської групи. Про те, що членів Української Гельсінської спілки переслідують, знали у світі. Їх намагалися підтримувати. Зокрема, Артур Кларк – автор блокбастера «Космічна одіссея», назвав своїх героїв на честь радянських дисидентів, зокрема і Руденка.

В мені блукають дивні струми,

І вічність блискавкою б’є

У серце збуджене моє,

І палять мозок болі-думи.

1987 р. вимушений виїхати з СРСР, відтак указом Горбачова був позбавлений радянського громадянства за "действия, порочащие высокий статус…". Працював на радіостанціях "Свобода" і "Голос Америки". У вересні 1990 подружжя Руденків повернулося в Україну, поновлене в громадянстві та в 1991 реабілітоване. У 1993 М.Руденко отримав Державну премію України ім. Т. Шевченка. Зі здобуттям Україною незалежності твори письменника й ученого повернулися до читача.

Ані хвали, ні пишних нагород,

Ні ювілейних величань не треба, -

Даруй мені, природо, клаптик неба,

Де владне Слово поселив народ.

Книга Миколи Руденка «Вибране» чекає на вас у фонді бібліотеки-філії № 5. 


 

1 коментар:

  1. Микола Руденко пройшов усі кола пекла в Радянські часи. Спасибі, що його згадали..

    ВідповістиВидалити