Продовжуємо цикл репортажів та кореспонденцій «Моя Полтава – мої роки і спогади» волонтерки Оксани Кравченко. До вашої уваги 232 матеріал.
Я хочу поділитися коротко про два нові проєкти для переселенців. Протягом серпня-вересня активно працював 7-й проєкт «Намет-книгарня» на пункті гуманітарної допомоги за адресою вулиця Соборності, 1.Спочатку книги приносили полтавчани зі своїх бібліотек, а в вересні видавництво ТОВ «Фірма «Техсервіс» в особі директора Оксани Олексіївни Момот, передало нам нові книги, серед яких переважає художня література, а також є історична, краєзнавча та з кулінарії, філософська. Цю літературу оцінили наші відвідувачі пункту. У жовтні проєкт продовжує жити.
Коза-Дереза веде розповідь про власне місце у народному фольклорі та уявлення предків про містичну складову образу кози серед домашньої худоби. Нібито саме ця тварина здатна розпізнати відьму у образі жаби чи іншої істоти і відігнати її від господарської живності, зокрема від корови.
З’являється Дід із галузкою тополю в руці. Зі словами «ах ти капосне поріддя, знову від мене в ліс утекла» він намагається дістати прутиком Козу. Та, з голосним зойком, тікаючи промовляє « бігла я через місточок, ухопила кленовий листочок… так а що, не можна попастися мені у лісах наших широких?». Дід лає її і називає найвреднішою домашньою худобиною. Далі Коза запитує Діда, чому він її б’є тополею, а не батогом. Той відповідає, що наступним великим савятом після Вербної неділі та Паски є саме Трійця, на яку слід уквітчувати обійстя гіллям – клечанням. Але не будь-яким, а, передусім, кленовими, далі тополевими і липовими гілочками. У деяких мікрорегіонах Полтавщини також вішають гілля берези чи осики.
Дід веде розповідь про магічні уявлення наших пращурів стосовно дуба. Він присвячений Перуну і уособлює у собі чоловічу енергетику. У давнину йому поклонялися як ідолу божества-громовержця.
Коза веде розповідає про ритуальне прикрашання польовими квітами та пахучими травами, передусім чебрецем та шавлією, дому у знак пошани до померлих пращурів (Клечана субота є поминальною, дідівською) та різноманітних духів природи, що у народній уяві найчастіше зображуються у вигляді юних красунь – мавок, польових і водяних русалок.
За уявленнями наших пращурів, відкриті лісові, польові простори та береги водоймищ у цей час є особливо небезпечними, через найбільш буйний ріст рослин, а отже і найбільшу могутність духів природи. Тому у якості захисту люди використовують полинь і любисток, чиї запахи відганяють нечисть. Але м’яту й петрушку під час Зелених святок носити із собою не бажано, бо мавок і русалок приваблюють їхні аромати.Йшла розповідь про християнські свята.
Останнім великим святом літа, без сумніву, є Успіння Пресвятої Богородиці або Перша Пречиста. Від цього дня починають засилати старостів, а дівчата на виданні заготовлюють багато калини для шлюбних ритуалів. Гуртом юнки ідуть у луг, біля першого з кущів калини водять хороводи із піснями, потім кожна зриває і кладе собі у рота дві ягідки – щоб бути у парі. Вдома кетяги підвішують під стріху, що є своєрідним сигналом до женихів, аби ішли свататися до цього двору.
Останнім великим святом літа, без сумніву, є Успіння Пресвятої Богородиці або Перша Пречиста. Від цього дня починають засилати старостів, а дівчата на виданні заготовлюють багато калини для шлюбних ритуалів. Гуртом юнки ідуть у луг, біля першого з кущів калини водять хороводи із піснями, потім кожна зриває і кладе собі у рота дві ягідки – щоб бути у парі. Вдома кетяги підвішують під стріху, що є своєрідним сигналом до женихів, аби ішли свататися до цього двору.
9 вересня успішно пройшов другий захід у цьому проєкті. 15 учасників, серед яких переселенці та полтавці, почули розповідь Марії Пісцової, завідуючої відділу етнографії Полтавського обласного краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, доповнену фоторядом, про народні флористичні форми, задіяні в обрядах календарного циклу, які перебували в оселі деякий час, поновлюючись тієї ж пори щороку, зберігаючи сталість форм, особливість свята. Так, букет та композиція в посудині були втілені в таких обрядових предметах: новорічна вишня, ялинка, дідух, вербові гілочки, букети польових квітів, різнотрав’я, клечання, весільне гільце, композиції з калини; форма гірлянди представлена у весільній арці та оздобленні весільного короваю; хрест - у крижаному хресті на Водохреще та маленьких заквітчаних дерев’яних хрестиках на криницях і воротах; піраміда проступала у різдвяній прикрасі з соломи - «павук»; коло трансформувалося у вінок, який має в Україні більше 70 видів.
Оксана Кравченко, член НСЖУ та МСПУ
ГАРНИЙ ЗАХІД І КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ НЕ ТІЛЬКИ ДЛЯ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ.
ВідповістиВидалитиДякуємо, переселенці із Харкова та області.
ВідповістиВидалити